خطر دیابت نوع 2 به دلیل یائسگی زودرس افزایش می یابد

20 ژانویه 2020 - براساس یک مطالعه ی استرالیایی، زنانی که در 40 سالگی یا جوانتر یائسگی را تجربه می کنند، در 60 سالگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار خواهند داشت.

میانگین سنی رسیدن به یائسگی 51 سال است، اما این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند انجام شده است، نشان می دهد افرادی که زودتر آن را تجربه می کنند، یک رشد سه برابری از نظر ابتلا به بیماری های مزمن متعدد دارند.

در پاسخ به این خطر، محققان خواهان "غربالگری جامع و ارزیابی عوامل خطر" برای زنانی شدند که یائسگی زودرس را تجربه می کنند.

پروفسور Gita Mishra، محقق ارشد در این مطالعه، گفت: یافته های ما نشان می دهد که ابتلای زنان به چند بیماری در میانسالی و اوایل کهولت متداول است. حتی پس از تنظیم نتایج برای بیماریهای مزمن قبلی و عوامل احتمالی که می توانند نتایج را تحت تأثیر قرار دهند- مانند داشتن فرزند، تعداد فرزند، تحصیلات ، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن و فعالیت بدنی-، یائسگی زودرس هنوز هم با افزایش خطر ابتلا به چند عارضه همراه است.

یافته های این مطالعه براساس مطالعه ی 5000 زن در سنین 45 تا 50 سال بدست آمد که از سال 1996 تا 2016 تحت نظارت قرار گرفتند.

از شرکت کنندگان در مورد ابتلا به 11 بیماری یا تحت درمان قرار گرفتن برای این بیماری ها در طی سه سال گذشته سوال شد، این بیماریها و شرایط عبارت بودند از دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی، آرتروز، پوکی استخوان، افسردگی، اضطراب یا سرطان پستان.

زنانی كه دو عدد از این شرایط بهداشتی یا بیشتر را تجربه کرده بودند، بعنوان افراد دارای چند بیماری طبقه بندی شدند. براساس نتایج بدست آمده، 71 درصد از زنانی که یائسگی زودرس داشتند تا سن 60 سالگی به چندین بیماری مزمن مبتلا شده بودند، در حالی که 55 درصد از زنانی با سن یائسگی طبیعی، در 61 سالگی به چندین بیماری مبتلا شده بودند.

هنگامی که سایر عوامل خطر از جمله چاقی توسط محققان حذف گردید، تیم تحقیق نتیجه گیری نمود که تأثیر یائسگی زودرس حتی بیشتر است و در واقع نشان دهنده افزایش خطر سه برابری است.

در کل 2.3 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه یائسگی زودرس را تجربه کردند و 55٪ از این افراد به چندین بیماری مبتلا شده بودند.

محققان گمان می كنند كه اختلافات ژنتیکی مرتبط با یائسگی زودرس نیز می تواند با شرایط مزمن مرتبط باشد و كاهش تولید استروژن نیز می تواند روند پیری را تسریع كرده و ابتلا زودهنگام به بیماریهای مختلف را سبب شود.

پروفسور میشرا افزود: یافته های ما نشان می دهد كه متخصصان بهداشتی باید در هنگام معالجه ی زنانی كه یائسگی زودرس طبیعی دارند، غربالگری جامع را انجام داده و به ارزیابی عوامل خطر برای چندین بیماری جدی بپردازند.

او افزود: یافته های ما همچنین حاکی از آن است که در سیاست گذاری ها برای چگونگی کنترل و پیشگیری از مشکلات مزمن سلامت در زنان، باید ابتلا به چندین بیماری را به عنوان اولویت بالینی و بهداشت عمومی در نظر گرفت.

این مطالعه در ژورنال Human Reproduction منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jan/type-2-diabetes-risk-increased-due-to-early-menopause.html